64048
online
Policja
110
Inspekcja
1
Wypadek
830
Informacja prasowa - Cichy zabójca za kółkiem ‹‹ powrót do listy raportów
[28.02.2014]

Cichy zabójca za kółkiem

 

Tak wiele obowiązków i tak mało czasu. Do tego stres i życie w ciągłym biegu. Nic dziwnego, że coraz więcej osób jest zwyczajnie zmęczonych. Brakuje czasu na sen? Organizm sam się o niego upomni. Lepiej jednak aby drzemka nie dopadła cię za kółkiem. Zaśnięcie za kierownicą to cichy i bardzo podstępny zabójca.

 

Główną przyczyną wypadków w Polsce jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, czyli mówiąc krótko zbyt szybka jazda. Ta informacja zdążyła się już zakorzenić w społecznej świadomości. Nie można jednak zapominać, że odpowiednia prędkość to nie wszystko. Na kierowców czeka wiele innych śmiertelnych pułapek, które bywają zastawiane przez... samych zmotoryzowanych.

 

Sen groźniejszy od hamowania

Według danych Policji tylko w 2012 roku na polskich drogach zmęczenie bądź zaśnięcie za kierownicą było przyczyną 510 wypadków, w których zginęły 84 osoby a 814 zostało rannych. W sumie drzemki za kierownicą stanowiły niecałe 2% wszystkich wypadków. Niewiele? Tylko pozornie. Zaśnięcie za kółkiem spowodowało więcej wypadków niż gwałtowne hamowanie (197 wypadków), nieprawidłowe zawracanie (175 wypadków) czy jazda bez wymaganego oświetlenia (51 wypadków). Sen za kółkiem jest groźniejszy niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Uważać trzeba nawet na zwykłą senność:Zmęczony kierowca może mieć trudności z właściwą oceną sytuacji i prawie na pewno będzie reagował z opóźnieniemmówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.plDrzemkom za kółkiem sprzyja na pewno długa monotonna jazda i deprywacja snu, czyli mówiąc krótko jego brakdodaje Florkowska. Konsekwencją deprywacji snu jest zaburzenie funkcji poznawczych i spadek sił witalnychosoby w takim stanie nie powinny kierować pojazdami.

 

Zapałki na oczy?

Jak nie zasnąć za kółkiem? To z jednej strony proste, a z drugiejparadoksalnie trudne. Zabieganym kierowcom trudno znaleźć czas na sen we własnym łóżku. Warto jednak pamiętać, że niewyspanie negatywnie wpływa na wiele płaszczyzn życia, prowadzenie samochodu jest jednym z nich. Czasem jednak mimo dostatecznej liczby godzin snu kierowca i tak zaczyna odczuwać zmęczenie. To normalnezwłaszcza jeżeli w grę wchodzi dłuższy pobyt za kółkiem. Co wtedy? Obowiązkowe przerwy w podróży. Przyjmuje się, że na każde dwie godziny jazdy powinien przypadać przynajmniej kwadrans relaksu. W tym czasie można wyprostować kości i się posilić. Z pomocą przychodzą także producenci aut, którzy montują w nich specjalne systemy kontrolujące konsternację kierowcy. Narzędzia tego rodzaju analizują ruchy kierowcy a w razie zagrożenia włączają alarm.