102068
online
Policja
240
Inspekcja
129
Wypadek
1498
Informacja prasowa - Im więcej ludzi, tym większe korki? Niekoniecznie ‹‹ powrót do listy raportów
[13.06.2013]

Im więcej ludzi, tym większe korki? Niekoniecznie


Czy gęstość zaludnienia w mieście ma zasadniczy wpływ na średnie prędkości osiągane przez kierowców? Jak się okazałonie zawsze i nie wszędzie. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl prezentują wyniki najnowszych badań.

 

W badaniu uwzględniono 16 miast wojewódzkich a pod uwagę brano wartości, jakie wskazują prędkościomierze w tych miastach, w odległości 0-5 km od centrum. Ostatecznie miasta podzielono na 4 kategorieod tych najwolniejszych (średnia prędkość pojazdów poniżej 36 km/h) do tych najszybszych (średnia prędkość równa bądź większa 40 km/h). Te dane zestawiono ze uśrednionym zagęszczeniem ludności na 1 km/2 jakie występuje na obszarze miast z danej kategorii. Co się okazało?


Paradoks mieszczan

Wyniki naszego badania wskazują, że większe zagęszczenie ludności niekoniecznie idzie w parze w niską prędkością pojazdów mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.Miasta w których średnie zagęszczenie ludności wynosi powyżej 2 400 os/km2 nieco szybsze niż te miasta, które mogą poszczycić się nieco mniejszym zagęszczeniem (poniżej 2 400 os/km2)tłumaczy Florkowska.


Zależność dobrze widać na bardziej konkretnym przykładzie: Na przykład w Warszawie zagęszczenie ludności wynosi ok. 3 309 os/km2, a średnia prędkość oscyluje wokół 36,50 km/h. W Poznaniu mamy do czynienia z zagęszczeniem ludności: na poziomie 2 103 os/km2, a mimo to średnie prędkości pojazdów niższe niż Warszawie i wynoszą ok. 35,50 km/h.

 

Trend generalny

Warto na koniec podkreślić, że jest to jednak wyjątek od pewnej prawidłowości i, że generalnie niższe zagęszczenie ludności (przynajmniej teoretycznie) sprzyja wyższym prędkościom pojazdów. Najszybsze miasta wojewódzkie (40 km/h i wyżej) także średnio najmniej zaludnionymi. Wpływ na szybkość poruszania się samochodem po mieście ma nie tylko sama liczba mieszkańców i posiadaczy samochodów, ale także liczba osób, które zdecydowały się korzystać z komunikacji miejskiej bądź rowerów.

 

 

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się w ścisłym centrum miast i po głównych trasach wyjazdowych z miast w godzinach szczytu (6:00-9:00 oraz 16:00-18:00) w maju i czerwcu 2013. W promieniu do 2 km od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-15 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miasta. Dane dotyczące zagęszczenia miast czerpano z: stron internetowych miast oraz Wikipedii.