128578
online
Policja
341
Inspekcja
60
Wypadek
1270
Informacja prasowa - Jak poruszać się po mieście i oszczędzać czas? ‹‹ powrót do listy raportów
[17.07.2013]

Jak poruszać się po mieście i oszczędzać czas?

 

Kierowcy narzekają, że przejazd przez zatłoczone centrum miasta jest udręką. W wakacje problem ten dotyczy nie tylko mieszkańców, ale także turystów, którzy jedynie przejeżdżają przez miasto w drodze do celu podróży. Badania wskazują, że kierowcy mogą jednak zyskać na czasie – jak? Wystarczy nieco zmodyfikować plan podróży.

 

Specjaliści z serwisu Korkowo.pl przeanalizowali 16 polskich miast wojewódzkich i sprawdzili, jak kształtuje się natężenie ruchu w poszczególnych częściach miasta. Wyniki badań potwierdzają to, co na własnej skórze odczuwają kierowcy – w centrum miasta jedzie się wolniej niż w jego pozostałych częściach (wyjątkiem są jedynie Katowice, w których prędkości w centrum i na obrzeżach są do siebie zbliżone i dość wysokie). Co oznacza to dla zmotoryzowanych z różnych miast?

 

                                     Prędkość: centrum vs obrzeża miasta

Miasto

Prędkość 0-5 km od centrum miasta

Prędkość 5-15 km od centrum miasta

Wzrost prędkości

Białystok

38 km/h

59 km/h

21 km/h

Bydgoszcz

38 km/h

57 km/h

19 km/h

Gdańsk

41 km/h

53 km/h

12 km/h

Gorzów Wlkp.

43 km/h

61 km/h

18 km/h

Katowice

47 km/h

45 km/h

-

Kielce

38 km/h

56 km/h

18 km/h

Kraków

36 km/h

50 km/h

14 km/h

Lublin

37 km/h

54 km/h

17 km/h

Łódź

36 km/h

48 km/h

10 km/h

Olsztyn

36 km/h

63 km/h

27 km/h

Opole

40 km/h

67 km/h

27 km/h

Poznań

36 km/h

50 km/h

14 km/h

Rzeszów

40 km/h

57 km/h

17 km/h

Szczecin

38 km/h

56 km/h

18 km/h

Warszawa

37 km/h

43 km/h

6 km/h

Wrocław

36 km/h

56 km/h

20 km/h

                                                                                                                                                     Źródło: Korkowo.pl

 

Olsztyn i Opole na czele

Największe różnice zaobserwowano w Olsztynie i Opolu. W obu miastach różnice między prędkością w centrum a resztą miasta wynoszą 27 km/h. Najmniejsza zmiana widoczna jest w Warszawie, tam prędkość w centrum jest niższa o 6 km/h od prędkości osiąganych przez kierowców w dalszych częściach miasta. Średnia dla wszystkich miast wojewódzkich jest wysoka: osoby, które unikają przejazdu przez centra miast poruszają się średnio o 17 km/h szybciej niż pozostali uczestnicy ruchu drogowego – komentuje Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl

 

Omijaj centrum, zyskasz na czasie

Dla kierowców to ważna wiadomość. – Kierowcy, którzy mogą dotrzeć do celu korzystając z dróg położnych poza centrum miasta są w dobrej sytuacji, gdyż mogą liczyć na ominięcie korków, a co za tym idzie szybsze dotarcie do celów przy mniejszym zużyciu paliwa – mówi Dawid Fabiś z FlotisMobile.pl. W przypadku osób zmierzających do pracy nie zawsze jest to wykonalne. Natomiast turyści, którzy tylko przejeżdżają przez miasto mogą już wybierać trasy wiodące przez obrzeża. Ile czasu mogą zaoszczędzić? Można obliczyć to na przykładzie Olsztyna. W centrum tego miasta przejechanie 10 kilometrów zajmie 17 minut. Jadąc obrzeżami przejechanie tego samego odcinka potrwa już tylko niecałe 10 minut. Kierowcy zaoszczędzą zatem ok. 70 minut na każde 100 km trasy.

 

 

 

 

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń i aplikacji Yanosik oraz Flotis Mobile umieszczonych w pojazdach poruszających się po analizowanych miastach w godzinach szczytu (6-9 oraz 16-18) w maju i czerwcu 2013.