Kraków wygrywa z zimą? Raport drogowy
Specjaliści z serwisu Korkowo.pl przeanalizowali sytuację na krakowskich ulicach. Jak wygląda poruszanie się po mieście z punktu widzenia przeciętnego kierowcy? Jest lepiej czy gorzej niż rok temu? Zapraszamy do zapoznania się z najnowszymi wynikami badań.
Średnie prędkości osiągane przez krakowskich kierowców zmieniają się nie tylko wraz z porami dnia, ale także wraz z porami roku. Zasada jest prosta – w okresie jesienno-zimowym prędkościomierze wskazują mniejsze wartości niż w okresie wiosenno-letnim. W przypadku stolicy małopolski różnice te nie są jednak bardzo duże. W porównaniu z majem 2013 średnia szybkość kierowców w Krakowie spadła średnio o 1 km/h. Na świętowanie jest jednak za wcześnie – Sytuacja na drogach zmienia się dynamicznie i tak naprawdę wystarczy jeden mocny atak zimy aby warunki jazdy uległy gwałtownemu pogorszeniu – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Badania ujawniły też pewną drogową stabilizację: średnie prędkości przez ostatnie trzy edycje badania utrzymywały się na zbliżonym poziomie – dodaje Florkowska.
Jak zatem jeździ się po Krakowie? Im dalej od centrum, tym lepiej. W samym sercu miasta średnia prędkość pojazdów wynosi 29 km/h. Samochody, które poruszają się w obszarze oddalonym 2-5 km od centrum osiągają szybkość oscylującą wokół 39 km/h. W jeszcze dalej położonych obszarach Krakowa prędkość kierowców wynosi ok. 49 km/h
Średnia prędkość - Kraków
Odległość od centrum
|
Obecnie |
Maj 2013 |
Grudzień 2012 |
0-2 km |
29 km/h |
31 km/h |
29 km/h |
2-5 km |
39 km/h |
41 km/h |
38 km/h |
5-10 km |
49 km/h |
50 km/h |
49 km/h |
10-15 km |
49 km/h |
49 km/h |
48 km/h |
Źródło: Korkowo.pl
Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik oraz Flotis Mobile umieszczonych w pojazdach poruszających się w ścisłym centrum Kraków i po głównych trasach wyjazdowych z miasta w godzinach szczytu (6:00-9:00 oraz 16:00-18:00) w listopadzie i grudniu 2013. W promieniu do 2 km od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-15 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miasta.