92446
online
Policja
250
Inspekcja
30
Wypadek
994
Informacja prasowa - Młody kierowca – z zielonym listkiem i mandatami? ‹‹ powrót do listy raportów
[28.08.2013]

Młody kierowca – z zielonym listkiem i mandatami?

 

Początkujący kierowcy nie zawsze mają łatwo – ledwo po tym, jak zdołają zdobyć prawo jazdy muszą zmierzyć się z miejską dżunglą i przygotować się na ewentualne kary. Sami też nie pozostawiają bez winy i nonszalancko traktują przepisy. Już niedługo będą musieli dodatkowo oznaczać swe pojazdy zielonym listkiem. Co oznacza to w praktyce?

 

Nie ma co ukrywać, wielu zmotoryzowanych „żółtodziobów” prawo jazdy traktuje jako licencję na szarżowanie. Ma to swoje przykre konsekwencje i nie chodzi tu tylko o sypiące się jak z rękawa mandaty. Statystki policji mówią same za siebie: młodzi ludzie w wieku 18-24 powodują proporcjonalnie (do ich populacji w społeczeństwie) najwięcej wypadków. Tylko w 2012 kierujący pojazdami w tym wieku spowodowali ponad 6,5 tysiąca wypadków (18% wszystkich wypadków).

 

Mandat bez zniżki

Młodzi zmotoryzowani powinni jednak uważać. Za wykroczenia trzeba płacić: czasem słono, a mandaty nie są objęte ani uczniowską ani studencką zniżką. Sama kara pieniężna to jeszcze nic – do tego dochodzą punkty karne, a tych naprawdę nie warto kolekcjonować. Kierowcy ze stażem tracą prawo jazdy jeśli w ciągu roku uzbierają 24 punkty karne. W przypadku świeżo upieczonych zmotoryzowanych sprawa wygląda nieco inaczej. Jeśli ktoś posiada prawo jazdy krócej niż rok to straci je po przekroczeniu 20 punktów karnych. To jednak nie wszystko, a debiutujących kierowców już wkrótce czekają duże zmiany. Czy są na nie gotowi?

 

Pojadą na serio, ale na próbę

Od 4 stycznia 2016 początkujący kierowcy będą odbywać tzw.okres próbny, co jest następstwem nowego rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnejmówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.Nowe przepisy faktycznie zobowiązują kierowców do naklejania zielonego listka, ale to nie wyczerpuje katalogu zmian podkreśla Florkowska. Na co powinni przygotować się kierowcy? Kierowca, który odbierze prawo jazdy przez dwa następne lata pozostanie w okresie próbnym. W czasie jego trwania (między 4 a 8 miesiącem) musi odbyć specjalny kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przejść przez praktyczne szkolenie z zagrożeń ruchu drogowego. Przez pierwsze osiem miesięcy próby powinien także oznaczyć swój pojazd (z przodu i z tyłu) zielonymi listkami klonu na białym tle. Dzięki temu inni kierowcy będą niejakoostrzeżenio tym, że mają przed sobą niedoświadczonego kierowcę i powinni zdobyć się na szczególną wyrozumiałość.

 

 

Młody musi wolniej

Świeżo upieczeni zmotoryzowani przez pierwsze 8 miesięcy okresu próbnego będą musieli dostosować się także do nieco innych ograniczeń prędkości. W obszarze zabudowanych nie będą mogli jechać szybciej niż 50 km/h, w niezabudowanym 80 km/h, natomiast na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej: do 100 km/h. Okres próbny może zostać wydłużony o kolejne dwa lata – stanie się tak jeśli w trakcie jego trwania kierowca popełni min. 2 wykroczenia (stwierdzone mandatami lub prawomocnym wyrokiem sądu) przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji.

 

    Jak szybko będzie mógł jechać początkujący kierowca?

Obszar

Kierowca w okresie próbnym

Kierowca poza okresem próbnym

 

Zabudowany

 

 

50 km/h

 

50 km/h / 60 km/h*

 

Niezabudowany

 

 

80 km/h

 

90 km/h / 100 km/h (drogi dwujezdniowe)

 

Autostrada

 

 

100 km/h

 

140 km/h

 

droga ekspresowa dwujezdniowa

 

 

100 km/h

 

120 km/h

                                                                                                              oprac: Korkowo.pl

                                    *(w godz. 23-5)