64048
online
Policja
110
Inspekcja
1
Wypadek
830
Informacja prasowa - Motorower na drodze? To warto wiedzieć ‹‹ powrót do listy raportów
[12.03.2014]

Motorower na drodze? To warto wiedzieć

 

Auta, motocykle i rowery to nie wszystko. Na polskich drogach spotkać można też inny rodzaj pojazdów – motorowery. Choć szczyt popularności mają raczej za sobą, to nadal stanowią część drogowego krajobrazu. O czym trzeba pamiętać spotykając na trasie motorower?

 

Motorowe to (wedle litery prawa) pojazd dwu- bądź trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Jaki jest drogowy status motoroweru?Kodeks Drogowy w art. 2 punkcie 37 wskazuje, że motorower nie jest uznawany za pojazd silnikowymówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.W efekcie prawo zobowiązuje osobę kierującą motorowerem do poruszania się po poboczu chyba, że pobocze nie nadaje się do jazdy lub korzystanie z niego zakłócałoby ruch pieszychdodaje Florkowska.

 

Za szybko, za ostro

Uprawnienie do kierowania motorowerem daje prawo jazdy kategorii AM. Aby przystąpić do egzaminu osoba musi mieć ukończone przynajmniej 14 lat. Szkolenie jest prowadzone przez Ośrodki Szkolenia Kierowców. Samo ukończenie 18 lat nie daje prawa do jazdy motorowerem, ale osoba posiadająca prawo jazdy kat. B, w ramach posiadanych uprawnień, może prowadzić pojazdy określone w kat. AM. Warto dodać, że motorowerzyści zobowiązani są też do korzystania z kasków – chodzi tu o względy bezpieczeństwa, a z tym jak wiadomo bywa różnie. Według danych Policji tylko w 2012 roku na polskich drogach doszło do ponad 2 tys. wypadków z udziałem motorowerzystów. Kierujący motorowerami spowodowali ponad 900 zdarzeń tego typu, w których zginęło 49 osób a aż 985 zostało rannych. Głównymi przyczynami wypadków, które zdarzyły się z winy motorowerzystów było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu a także nieprawidłowy manewr skrętu. Do wypadków spowodowanych przez motorowerzystów dochodziło najczęściej w lipcu (doszło wtedy do ponad 15% zdarzeń tego typu). Sprawcami okazywali się zwykle ludzie młodzi pomiędzy 15 a 17 rokiem życia – spowodowali oni prawie ¼ wszystkich wypadków z winy motorowerzystów.

 

Sumienie kierowców

W zakresie wypadków z motorowerzystami inni uczestniczy ruchu też mają sporo na sumieniu. Niechlubnym liderem są kierujący samochodami osobowymi, którzy przyczynili się do 700 wypadków z udziałem motorowerzystów. Na drugim miejscu byli kierujący ciężarówkami bez przyczep, którzy odpowiadali za 41 wypadków (dane: Policja) Główną przyczyną tych wypadków stało się nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (705 wypadków). Żniwo zebrała też niewłaściwa prędkość (305 wypadków) oraz nieprawidłowe wyprzedzanie (140 wypadki).