68944
online
Policja
218
Inspekcja
26
Wypadek
567
Informacja prasowa - Sekundniki vs. ITS – co działa lepiej? ‹‹ powrót do listy raportów
[09.06.2014]

ITS, czyli inteligentny system transportu, jest wprowadzany w życie systematycznie od 2012. Jest to system, który zsynchronizowany z sygnalizacją świetlną ocenia natężenie ruchu na drodze i dostosowuje do niego czas przejazdu przez poszczególne skrzyżowania. Wcześniej kilka miast, w tym Wrocław, wprowadziło na swoje ulice sekundniki odliczające czas do zmiany światła na skrzyżowaniach. Po pierwszych wdrożeniach ITS we Wrocławiu sekundniki zostały przeniesione do bardziej oddalonych od centrum części miasta (działają na głównych drogach wjazdowych i wyjazdowych z Wrocławia oraz w w dalszej odległości od centrum (5-15 km). W ścisłym centrum wszystkich zbadanych miast, Wrocławia, Poznania i Krakowa, funkcjonują ITSy badające natężenie ruchu i na jego podstawie wydłużające lub skracające czas przejazdu oraz dające pierwszeństwo pojazdom komunikacji miejskiej. To jednak sekundniki wydają się być bardziej lubiane przez kierowców – wśród internautów wybuchła burza na wieść o planach ich usunięcia, a po miastach, których ulice nigdy ich nie widziały, do dziś krążą legendy o ich cudownym działaniu. Eksperci portalu Korkowo.pl postanowili sprawdzić, w jaki sposób obecność sekundników wpływa na prędkość na drogach.

 

Dane ucierają nosa ekspertom?

Okazało się, że na obszarze działania ITS, czyli w promieniach 0-2 km oraz 2-5 km od centrum, prędkość poruszania się samochodów we wszystkich miastach jest podobna. W promieniu do 2 km od centrum wynosi ona około 30 km/h, a w promieniu 2-5 km od centrum 38 km/h. Natomiast w godzinach popołudniowych w rejonach bardziej oddalonych od centrum Wrocławia ruch jest wyraźnie szybszy od pozostałych dwóch miast. Średnia prędkość w rejonie 5-10 km od centrum wynosiła we Wrocławiu 52 km/h, a w promieniu 10-15 km od centrum aż 57km/h! Dla porównania w innych miastach prędkości te były dużo niższe – w promieniu 5-10 km prędkość w poznaniu wynosiła 45 km/h, a w Krakowie 48 km/h. W promieniu 10-15 km natomiast średnia prędkość z jaką porusza się pojazd w Poznaniu to 52 km/h, a w Krakowie 50 km/h. Widać więc, że różnice sięgają nawet 7 km/h i mogą być uznawane za ważne dla przejezdności miasta.

 

Tabela 1: Średnie prędkości godziny 6-18

 

Odległość od centrum

 

Wrocław

 

Poznań

 

Kraków

 

0-2 km

28 km/h

30 km/h

29 km/h

2-5 km

37 km/h

38 km/h

38 km/h

5-10 km

52 km/h

45 km/h

48 km/h

10-15 km

57 km/h

52 km/h

50 km/h

Źródło: Korkowo.pl

 

Wygląda więc na to, że ITS działa, lecz nie przynosi spektakularnych efektów. We wszystkich miastach prędkość po jego zastosowaniu kształtuje się podobnie. Natomiast na terenie w którym stosowane są sekundniki we Wrocławiu, szybkość poruszania się pojazdów znacznie przyspiesza w porównaniu do pozostałych miast. Dlaczego więc nie można stosować sekundników również w centrum? Według ekspertów wespół z ITSem mogły by one kreować zagorzenie – ITS oznacza brak stałej długość przejazdu przez skrzyżowanie, co oznacza że sekundniki te mógłby nie zdążyć dostosować się do inteligentnych systemów zmiany świateł.