121977
online
Policja
286
Inspekcja
54
Wypadek
1569
Informacja prasowa - Więcej samochodów = mniej wypadków? ‹‹ powrót do listy raportów
[17.04.2013]

Więcej samochodów = mniej wypadków?

 

Polskie drogi nie cieszą się najlepszą opinią w oczach kierowców. Korki, wypadki, jezdnie dziurawe jak ser szwajcarski. Z okazji wiosny warto jednak przyjrzeć się temu, co pozytywne. Wbrew pozorom zmotoryzowani mają powody do radości. Brzmi niewiarygodnie? A jednak?

 

Często mówi się, że narzekanie to nasz sport narodowy i rytuał, któremu ulegają także uczestnicy ruchu drogowego. Warto jednak pochylić się nad twardymi liczbami, które wskazują, że choć od ideału daleko to można już mówić o pozytywnych trendach.

 

Szczęśliwe równanie

Na początek paradoks: choć w ostatnich latach liczba samochodów zwiększyła się o ponad 50 procent, to liczba wypadków spadła o prawie 1/3! (27,5 procent). W 2003 roku liczba zarejestrowanych pojazdów wynosiła 15 899 195, w roku 2011 było to już 24 189 370 pojazdów. Można mówić więc o bardzo dużym wzroście. Na całe szczęście, odwrotnie ma się sprawa z liczbą wypadków, która od lat w miarę systematycznie spada. W roku 2003 na polskich drogach doszło do 51 078 wypadków. W 2011 liczba ta spadła do 40 065. Jeszcze lepiej było w ubiegłym 2012 roku, kiedy to miejsce miało 37 046 wypadków. To bardzo dobra wiadomość dla zmotoryzowanych i pewnie także zachęta do bicia kolejnychrekordówjeśli chodzi o zmniejszanie liczby wypadków na drogach.

 

                                                  Liczba pojazdów silnikowych

Rok

Liczba pojazdów

Stosunek procentowy


2003

 

15 899 195

 


100%


2011

 

24 189 370

 


152%

                                                                                                        Źródło: GUS, Policja, oprac. Korkowo.pl

 

 

 

 

 

 

 

                                                         Wypadki według lat

rok

Liczba wypadków

Stosunek procentowy


2003

 

51 078

 

 

100%


2011

 

40 065

 


78,4 %

 

 

2012

 

37 046

 


72,5 %

 

                                                                                                                   Źródło: Policja, oprac. Korkowo.pl

 

Zakorkowani, ale mniej

Zmotoryzowani w dużych miastach narzekają często na zakorkowane ulice. Mają rację, centra miast (zwłaszcza w godzinach szczytu) przeciążone ruchem i trudno jest pokonać je w rozsądnym czasie. Jednak i w tym przypadku można mówić o pewnej poprawie.Sporządzany przez nas Ranking Najwolniejszych Miast pokazuje, że sytuacja w miastach w ujęciu rocznym uległa poprawie mówi Katarzyna Florkowska w serwisu Korkowo.plw zimie roku 2011 średnie prędkości w centrach dużych miast oscylowały wokół 20 km/h. W analogicznym okresie roku 2012 było to już ponad 30 km/hwylicza Florkowska.

 

 

                                               Średnie prędkości w centrach miast

Wybrane miasta

rok 2011

rok 2012

Wrocław

20 km/h

34 km/h

Warszawa

21 km/h

34 km/h

Poznań

21 km/h

34 km/h

Gdańsk

24 km/h

38 km/h

Łódź

25 km/h

35 km/h

                                                                                                                         źródło: Korkowo.pl

 

Czyja zasługa?

Wszystkie zmiany na lepsze cieszą, jednak pozostaje jeszcze odpowiedź na pytanie, co jest ich przyczyną. Tu sprawa jest dosyć złożona, ponieważ trudno wskazać jednoznaczne powody. Na pewno swoje zasługi w zmniejszaniu liczby wypadków mają prewencyjne działania policji takie, jak np.akcja znicz. Poprawa bezpieczeństwa to także owoc modernizacji infrastruktury, co w dużej mierze zawdzięczamy funduszom unijnym.Warto dodać też, że na bezpieczeństwo jazdy pozytywnie wpływa także rosnąca świadomość kierowców, którzy w większości starają się przestrzegać przepisów i szanować innych uczestników ruchumówi Magda Zglińska z serwisu Yanosik.pl.

Artykuł ukazał się między innymi w:
  1. motoryzacja.interia.pl