108764
online
Policja
370
Inspekcja
110
Wypadek
1665
Informacja prasowa - Wolne centra polskich miast kradną czas? ‹‹ powrót do listy raportów
[19.03.2013]

Raport: Wolne centra polskich miast kradną czas?

 

W ciągu ostatniego miesiąca specjaliści z serwisu Korkowo.pl badali centra największych polskich miast. Wniosek? Zima dała kierowcom w kość. Ale to nie tylko ona.

 

W badaniu brano pod uwagę średnie prędkości osiągane przez kierowców w centrach miast oraz czas, który zajmuje ich codzienne pokonywanie. – Jak się okazało, średnie prędkości na ulicach rzadko kiedy przekraczają 30 km/h – komentuje Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – Najniższa zanotowana przez nas prędkość należała do kierowców pokonujących ulicę Wielopole w Krakowie i wynosiła zaledwie
17 km/h
– dodaje Florkowska.

 

Specjaliści z serwisu Korkowo.pl sprawdzili też, ile czasu w ciągu roku zajmuje zmotoryzowanym przebijanie się przez zatłoczone ulice położone w centrum miasta. Jak się okazało, w większości miast przejazd przez centrum kosztuje kierowców łącznie ok. 4 dni. Dokładne wyniki zamieszczamy w tabeli poniżej.
 

Ile godzin w skali roku zajmuje kierowcy przejazd centrum?

Miasto

Liczba godzin

Poznań

109

Szczecin

93

Olsztyn

122

Bydgoszcz

108

Wrocław

97

Gdańsk

91

Białystok

132

Opole

111

Kraków

89

Warszawa

123

Źródło: Korkowo.pl

 

 

Cztery pory roku i nie tylko

Dlaczego miejskie ulice są tak zatłoczone? Powodów jest wiele, można jednak wyróżnić kilka najważniejszych. Po naszych drogach porusza się coraz więcej samochodów, co nie sprzyja płynności ruchu, zwłaszcza na ulicach, które nie są przystosowane do „przyjmowania” takiej liczby pojazdów. Dodatkowo, jezdnie po zimie są często usiane dziurami, co wymaga od kierowców szczególnej ostrożności. Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że leżący na ulicach śnieg skłania do naciskania hamulca i słusznie, bo na oblodzonej nawierzchni łatwo o poślizg. Warto dodać, że miejskie korki mogą być też spowodowane trwającymi remontami. Na pocieszenie można jednak powiedzieć, że po zakończeniu prac remontowych kierowcom powinno jechać się szybciej i wygodniej.

 

 

W poniższych tabelach prezentujemy wyniki pomiarów średnich prędkości. Badanie przeprowadzono w lutym 2013 na wybranych ulicach położonych w centrum miast.

 

 

 

                                                                   Tabela1. Prędkości w centrum Gdańska

Ulica

Średnia prędkość

Podwale Grodzkie

37 km/h

Hucisko

26 km/h

Siennicka

37 km/h

Nowe Ogrody

27 km/h

                                                                                                                          źródło: Korkowo.pl

 

 

 

                                                                  Tabela 2. Prędkości w centrum Wrocławia

Ulica

Średnia prędkość

Ruska

27 km/h

Widok

25 km/h

Zamkowa

27 km/h

Purkyniego

28 km/h

                                                                                                                          źródło: Korkowo.pl

 

 

 

 

 

 

                                                                  Tabela 3. Prędkości w centrum Warszawy

Ulica

Średnia prędkość

Jerozolimska

28 km/h

Książęca

35 km/h

Tamka

27 km/h

Nowy Świat

24 km/h

                                                                                                                          źródło: Korkowo.pl

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 Tabela 4. Prędkości w centrum Poznania

Ulica

Średnia prędkość

Święty Marcin

26 km/h

23 Lutego

21 km/h

Al. Marcinkowskiego

23 km/h

Garbary

25 km/h

                                                                                                                          źródło: Korkowo.pl

 

 

                                                                  Tabela 5. Prędkości w centrum Krakowa

Ulica

Średnia prędkość

Rajska

38 km/h

Piłsudskiego

26 km/h

Garbarska

23 km/h

Wielopole

17 km/h

                                                                                                                          źródło: Korkowo.pl

 

 

                                                                  Tabela 6. Prędkości w centrum Bydgoszczy

Ulica

Średnia prędkość

Krasińskiego

26 km/h

Gdańska

22 km/h

Fredry

22 km/h

Focha

31 km/h

                                                                                                                          źródło: Korkowo.pl

 

 

 

 

                                                                  Tabela 7. Prędkości w centrum Białegostoku

Ulica

Średnia prędkość

Botaniczna

30 km/h

Kalinowskiego

26 km/h

Krakowska

23 km/h

Sienkiewicza

28 km/h

                                                                                                                          źródło: Korkowo.pl

 

 

                                                                  Tabela8. Prędkości w centrum Olsztyna

Ulica

Średnia prędkość

22 Stycznia

32 km/h

21 Listopada

20 km/h

Partyzantów

26 km/h

Kościuszki

24 km/h

                                                                                                                           źródło: Korkowo.pl

 

                                                                   Tabela. 9 Prędkości w centrum Opola

Ulica

Średnia prędkość

Sienkiewicza

29 km/h

Kołłątaja

26 km/h

Katedralna

19 km/h

Wrocławska

29 km/h

                                                                                                                          źródło: Korkowo.pl

 

 

 

 

                                                                   Tabela. 10 Prędkości w centrum Szczecina

Ulica/aleja

Średnia prędkość

Piłsudskiego

26 km/h

Rayskiego

26 km/h

Wyzwolenia

31 km/h

Jagiellońska

25 km/h

                                                                                                                          źródło: Korkowo.pl

 

 

 

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się po ulicach analizowanych miast.