64296
online
Policja
302
Inspekcja
25
Wypadek
367
Raport - 54 godziny na Naramowickiej, 63 godziny na Gdyńskiej ‹‹ powrót do listy raportów
[02.06.2011]

Mieszkańcy poznańskich Naramowic skarżą się na fatalny dojazd do centrum, kilometrowe korki i brak reakcji władz miasta w kwestii polepszenia krytycznej ich zdaniem sytuacji. Okazuje się, że mieszkańcy innych dzielnic również nie mają lekko.

 

Każdy, kto spędził ponad godzinę w korku, dojeżdżając z naramowickich osiedli do centrum, zapewne zgodzi się z koniecznością wprowadzenia szybkich zmian. Projekt tzw. trzeciej ramy komunikacyjnej czeka na lepsze czasy. Wciąż tylko na kreślarskich deskach wytyczona jest ulica Nowa Naramowicka, mająca znacznie ułatwić komunikację w tej części miasta.

 

Badaniu poddano odcinki kilku innych dróg dojazdowych do centrum Poznania – Gdyńskiej, Głogowskiej, Grunwaldzkiej i Obornickiej. Ich charakterystyka jest zbliżona do Naramowickiej: wszystkie mają długość ok. 3 km, wszystkie kończą się też na wysokości tzw. drugiej ramy komunikacyjnej – pierścienia ulic okalającego centrum. Jak Naramowicka wypada na ich tle?

Pomiar średnich prędkości dla ulicy Naramowickiej jasno wykazuje, że przez większą część dnia jeździ się tam wolno. Największy kryzys przypada na godzinę 7:00 rano – średnia prędkość wynosi wówczas zaledwie 23 km/h. Im bliżej południa tym prędkość nieznacznie wzrasta - do 34 km/h. Między 12:00 a 15:00 wynosi średnio 29 km/h, później wzrasta do 39 km/h. Najszybciej przejedziemy Naramowicką po godzinie 19:00 – średnio nawet 48 km/h.

 

Jak jeżdżą inni
Nie tylko mieszkańcom Naramowic dojazd do pracy sprawia problemy. Dla porównania, o godzinie 7:00 na ulicy Gdyńskiej i Głogowskiej średnia prędkość z jaką poruszają się kierowcy nie przekracza 19 km/h.

Na ul. Obornickiej i Grunwaldzkiej nieco lepiej, ale nadal bez rewelacji - odpowiednio 26 km/h i 29 km/h. Wyniki mówią same za siebie - Naramowicka, choć powolna, nie wypada najgorzej w porze największego szczytu.

Nieco lepiej wygląda sytuacja w godzinach popołudniowych - średnia prędkość dla Gdyńskiej i Głogowskiej w godzinach 15:00-18:00 oscyluje w granicach 34-35 km/h. Na Obornickiej i Grunwaldzkiej średnie wartości na prędkościomierzach wzrastają do 36-38 km/h. Naramowicka z 36 km/h plasuje się w środku stawki.  

 

W godzinach wieczornych wolniejsza od Naramowickiej okazuje się Gdyńska – między 18:00 a 21:00 prędkościomierze wskażą tam średnio 36 km/h. Na Grunwaldzkiej, Obornickiej i Naramowickiej pojedziemy nieco szybciej - średnio 42 - 44 km/h. Głogowska natomiast pozwoli na przejazd ze średnią prędkością 50 km/h.

 

 

W weekendy najwolniej
W weekendy sytuacja ulega zmianie i Naramowicka ląduje na końcu naszego zestawienia. Wprawdzie Gdyńska, Grunwaldzka i Obornicka są od niej wolniejsze między godziną 14:00 a 18:00, jednak w sumarycznym zestawieniu średnia prędkość na Naramowickiej jest najniższa – wynosi 41 km/h, przy 42 km/h na Gdyńskiej, 44 km/h na Grunwaldzkiej, 45 km/h na Obornickiej i 48 km/h na Głogowskiej.

 

Ile czasu tracimy na dojazd
Biorąc pod uwagę powyższe dane, statystyczny kierowca, podczas dojazdu i powrotu
z pracy w godzinach szczytu komunikacyjnego, w ciągu 252 dni roboczych spędzi na Naramowickiej ponad 54 godziny!

Jeszcze więcej, bo aż 63 godziny spędzą w samochodzie ci, którzy do pracy jeżdżą Gdyńską. Tyle samo czasu co na Naramowickiej, czyli 54 godziny, wykradnie w ciągu roku Głogowska. Cztery godziny mniej Obornicka, a najmniej Grunwaldzka - kierowcy spędzą na niej 44 godziny.

 

Naramowice walczą o swoje
Okazuje się więc, że problemy mieszkańców Naramowic nie różnią się znacznie od tych,
z którymi borykają się mieszkańcy innych części miasta. Pozostałe badane drogi dojazdowe charakteryzują się bardzo zbliżonymi średnimi prędkościami. Czyżby tylko kwestią czasu było podjęcie tematu konieczności przeprowadzenia rychłych zmian przez mieszkańców innych dzielnic Poznania? Jeśli postulaty mieszkańców Naramowic zostaną spełnione i miasto przebuduje infrastrukturę drogową zgodnie z ich oczekiwaniami – zapewni inni pójdą w ich ślady.

 Dane zostały zebrane przez serwis Korkowo.pl. Przeanalizowano średnie prędkości dla odcinków dróg dojazdowych w Poznaniu z podziałem na dni robocze oraz weekendy. Wszystkie analizowane odcinki mają długość ok. 3 km i kończą się na tzw. drugiej ramie komunikacyjnej – pierścieniu ulic okalających centrum miasta (Solidarności, Serbska, Lechicka, Hlonda, Podwale, Jana Pawła II, Zamenhofa, Hetmańska, Reymonta, Przybyszewskiego, Żeromskiego, Niestachowska, Witosa).

Artykuł ukazał się między innymi w:
  1. wiadomosci.onet.pl
  2. gloswielkopolski.pl
  3. poznan.naszemiasto.pl
  4. motofakty.pl