40152
online
Policja
95
Inspekcja
1
Wypadek
600
Raport - Bez świateł w centrum. Przemyślane działanie czy niebezpieczny eksperyment? ‹‹ powrót do listy raportów
[24.04.2017]

Zastosowanie sygnalizacji świetlnej wydaje się idealnym rozwiązaniem dla dużych miast. Wzrasta bezpieczeństwo na skrzyżowaniach, a piesi mają możliwość swobodnego przejścia przez ulicę. Coraz częściej jednak pojawiają się negatywne opinie na temat tego rozwiązania. Drogowcy, skarżą się na zbyt dużą liczbę sygnalizatorów i ich bezzasadne umiejscowienie. Kierowcy podnoszą również argument, że to światła są głównym powodem zakorkowanych ulic w centrum. Jak jest w rzeczywistości?
 
Zespół Korkowo.pl postanowił sprawdzić, jak wyłączenie świateł wpływa na średnią prędkość w poznańskim centrum. W marcu stolica Wielkopolski jako jedna z pierwszych w Polsce rozpoczęła eksperymentalne ograniczanie sygnalizacji świetlnej w śródmieściu. Z jakim skutkiem? Według władz miasta, przepustowość ulic poprawiła się, ruch aut stał się płynniejszy, a pieszym łatwiej poruszać się po centrum. Jak to się przełożyło na prędkość?
 
Analizie poddano średnie prędkości osiągane w śródmieściu w marcu 2017 roku oraz w roku poprzednim w godzinach 7.00-19.00. Specjalistów z Korkowo.pl interesowały pory o największym natężeniu ruchu, nie brano pod uwagę godzin wczesnoporannych i późnowieczornych. 
 
Różnice poniżej oczekiwań
 
Wbrew powszechnie głoszonej opinii, wyłączenie sygnalizacji świetlnej nie wpłynęło znacząco na prędkość w Poznaniu. W godzinach porannych i przedpołudniowych sytuacja na drogach polepszyła się nieznacznie — o 1 km/h w porównaniu do 2016 roku. Co ciekawe, popołudniowe godziny szczytu były mniej uciążliwe w 2016, kiedy średnia prędkość wynosiła 25 km/h, a sygnalizacja świetlna działała. O pozostałych porach dnia, prędkość pozostała bez zmian. 
 
Czy warto?
 
Poznań już wprowadził takie rozwiązanie, ale czy inne miasta powinny iść w jego ślady? Warszawa także planuje ograniczyć liczbę sygnalizatorów w pewnych częściach miasta. Być może chęć polepszenia sytuacji na drogach w centrum, motywuje władze miast do takich posunięć. Specjaliści z Korkowo.pl nie osądzają czy jest to dobre rozwiązanie. Jednakże jedno wiemy na pewno – wyłączenie sygnalizacji świetlnej nie pomoże nam znacznie szybciej przedostać się przez śródmieście. 
 
Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach.Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik, Yanosik dla Firm oraz Flotis umieszczonych w pojazdach poruszających się po wybranych trasach w terminach: 1-31-.03.2017 r. i 1-31.03.2016 r. Prędkości były mierzone między godziną 9.00 a 19.00.
--
Dystrybucja materiałów:
Paulina Kazimierska
media@creandi.pl 
tel. / (61) 624-85-41 
Artykuł ukazał się między innymi w:
  1. forumtransportu.pl