14813
online
Policja
49
Inspekcja
5
Wypadek
56
Raport - Bezpieczeństwo kołem się toczy ‹‹ powrót do listy raportów
[28.10.2015]

Gdy temperatura powietrza spada, a synoptycy ostrzegają o pierwszych przelotnych opadach deszczu i śniegu, w głowach wielu kierowcach kiełkuje myśl o wymianie opon na zimowe. W Polsce takiego obowiązku nie ma, ale w wielu krajach istnieją rygorystyczne przepisy. Źle dobrane opony niosą za  sobą wiele zagrożeń i to nie tylko w okresie zimowym. Dowodzą tego policyjne statystyki. Serwis Korkowo.pl sprawdził jak bez szwanku dojechać do celu i uniknąć nieprzyjemności na drodze.

Prawo nie udziela odpowiedzi
Jeszcze rok temu szeroko dyskutowany był projekt ustawy, która miała regulować kwestię wymiany opon na zimowe. Przepis nakładał obowiązek dokonywania zmiany ogumienia na zimowe w okresie od 1 listopada do 31 marca. Niedostosowanie się do przepisów byłoby obarczone mandatem karnym w wysokości 500 złotych. Ustawowy przymus jednak nie wszedł w życie. Zdaniem urzędników wprowadzenie takiego obowiązku jest bezcelowe, ponieważ aura w Polsce jest zbyt dynamiczna i przepis ten wprowadzałby kierowców w zakłopotanie. Zgodnie z prawem możemy więc przez cały rok jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm. O nieprzewidywalności polskiej pogody przekonali się mieszkańcy m. in. Podkarpacia i Małopolski, których pierwszy w tym roku śnieg zaskoczył jeszcze przed połową października.   

Europa podzielona
Nie we wszystkich państwach można dowolnie interpretować przepisy. W wielu krajach Europy istnieje obowiązek jazdy na oponach zimowych. Jest tak między innymi w Austrii, Niemczech, Norwegii, Szwecji i Czechach (na specjalnie oznakowanych drogach). Wymiana opon nie obowiązuje chociażby w Holandii, Belgii, Danii czy Wielkiej Brytanii. Mieszkańcy Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoch i Czarnogóry wymieniają opony tylko w szczególnie określonych warunkach, np. podróżując przez Alpy. W większości przypadków przepis nakazujący wymianę opon na zimowe obejmuje okres od 1 grudnia do 31 marca.

Statystyki nie kłamią
Od tego jak przygotujemy opony (nie tylko zimą) zależy nasze bezpieczne dotarcie do celu. W 2012 roku zły stan techniczny pojazdów był przyczyną 55 wypadków drogowych, zginęło w nich 6 osób, a rany odniosło 66. Braki w ogumieniu stanowiły ponad 21% w tej kategorii przyczyn. W roku 2013 liczba wypadków zmniejszyła się do 53, w których zginęło 6 osób, a 63 osoby zostały ranne. Niestety, aż 30% z nich spowodowane były brakami w ogumieniu. Rok 2014 to kolejny spadek ilości wypadków (do 44). Śmierć poniosło 5 osób, a rany 59. Zły stan ogumienia był przyczyną 17% wszystkich wypadków związanych z niesprawnością techniczną pojazdów w ubiegłym roku.


Statystyki pokazują, że dbałość o odpowiedni stan opon, bez względu na porę roku, może mieć duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Chociaż nie ma badań, które jednoznacznie potwierdzałyby, że stosowanie opon letnich w zimowych warunkach sprowadza większe zagrożenie na drodze, to nie należy ignorować żadnej kwestii związanej z bezpieczeństwem.  

 

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach, w oparciu o raport policyjny: „Wypadki drogowe w Polsce w 2014”.
--
Dystrybucja materiałów:
Małgorzata Thiede
media@creandi.pl
tel. / 61 624 85 41

Artykuł ukazał się między innymi w:
  1. zycie.senior.pl
  2. globaleconomy.pl
  3. moto.wm.pl