112683
online
Policja
296
Inspekcja
59
Wypadek
1328
Raport - Wojna płci na drogach ‹‹ powrót do listy raportów
[29.10.2015]

Kobiety kontra mężczyźni – ta odwieczna rywalizacja trwa także (a może przede wszystkim) na drodze. Kto jest lepszym kierowcą i czy stereotypy mają potwierdzenie w rzeczywistości? Odpowiedzi na to pytanie postanowił poszukać serwis Korkowo.pl.

Jeździsz jak baba? To brzmi dumnie!


Wśród kierowców krąży opinia, że kobiety jeżdżą ogólnie gorzej. Zwrot: „jeździsz jak baba” odnosi się do kierowcy (niezależnie od płci), który nie potrafi prowadzić, jeździ zbyt wolno, nie zna się na znakach drogowych. Ile w tym stereotypie prawdy? Faktem jest, że kobiety jeżdżą ostrożniej i mają mniejszą skłonność do ryzykownych zachowań na drodze. Potwierdzają to statystyki policyjne: w 2014 roku płeć piękna za kierownicą spowodowała łącznie 6 154 wypadki, w których zginęło 261, a rannych zostało 7 897 osób. To o wiele mniejszy bilans niż ten dotyczący mężczyzn za kółkiem. Tylko w zeszłym roku z ich winy wydarzyło się 21 500 wypadków, w których śmierć poniosło więcej niż 1900 osób (ponad 27 tysięcy osób zostało rannych). Tak duża różnica w liczbie powodowanych wypadków nie wynika bynajmniej z tego, że mało kobiet posiada prawo jazdy. Obecnie w Polsce dokumentem tym może pochwalić się 20 milionów osób, z czego kobiety stanowią 44%, a odsetek ten z roku na rok rośnie. Chociaż wciąż to mężczyźni częściej kierują samochodami, to i tak ich płeć przeciwna może czuć się bezpieczniej na drodze. W całej Europie powodują one zaledwie ¼ wszystkich wypadków, są także w mniejszości jeśli chodzi o łamanie przepisów drogowych.

Dowody w liczbach

Badania psychologów dowiodły, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni posiadają cechy dobrego kierowcy, chociaż są one dla każdej płci inne. Płeć piękną cechuje ostrożność, odpowiedzialność oraz stawianie na bezpieczeństwo podróży, natomiast mężczyźni są bardziej opanowani w nerwowych sytuacjach, posiadają lepszą orientację techniczną, podzielność uwagi i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji. Mają jednak większą niż kobiety zdolność do brawury i przeceniania własnych umiejętności za kierownicą, co może być zgubne na drodze. W trwającym roku najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez mężczyzn były: niedostosowanie prędkości do warunków jazdy (ponad 4 tysiące wypadków), nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (ponad 3 800 wypadków), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (prawie 1 400 wypadków) i nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu (prawie tysiąc wypadków). Chociaż w przypadku kobiet kolejność jeśli chodzi o powód wypadku jest podobna, to liczby te są znacznie mniejsze. W bieżącym roku roku były one sprawcami ponad 1,5 tys. wypadków spowodowanych nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do warunków na drodze skutkowało ponad 900 wypadkami, a nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu – 334. Brak zachowania bezpiecznej odległości między autami przyczyniło się do 326 wypadków spowodowanych przez kobiety. Panie są ponadto o wiele rzadziej niż panowie zmuszone do gwałtownego hamowania z powodu zbyt dużej prędkości. W ciągu 2015 roku spowodowały one 20 wypadków (0 ofiar śmiertelnych) przez nagłe naciśnięcie hamulca, podczas gdy mężczyźni o ponad sto więcej, na skutek czego zginęły 2 osoby. W ogólnym rozrachunku należy przyznać, że choć ostrożna jazda kobiet może czasami denerwować mężczyzn, to powinni się oni wiele od pań uczyć – jeżdżą one o wiele bezpieczniej, a to najważniejszy argument, by uznać kogoś lepszym kierowcą.









Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach, w oparciu o raport policyjny : „Ruch drogowy 2014”.
--
Dystrybucja materiałów:
Monika Filipowicz
media@creandi.pl
tel. / 61 624 85 41

Artykuł ukazał się między innymi w:
  1. moto.wm.pl
  2. radom24.pl
  3. pomorska.pl
  4. otoboleslawiec.pl
  5. otonysa.pl
  6. radommoto.pl
  7. otonowogrodziec.pl
  8. otogora.pl